Pakkekalender 2007

More
16 years 5 months ago #13495 by Peteys
Pakkekalender 2007 was created by Peteys
Da jeg har en del miniaturer stående som jeg A. ikke gider samle videre på B. gerne vil smage C. har nok af til at lave en pakke kalender med. Så har jeg i år besluttet mig for at følge MacDeffe ´s eksempel og lave en pakkekalender (som i andre så kan følge med i)

Da jeg allerede nu ved hvad de fleste af pakkerne består af, så kan jeg ligeså godt liste dem op så i kan se hvad der er i vente.

En del af whiskyerne blev købt i sommers da jeg kom forbi Gordon & MacPhail i Elgin, hvilke jeg købte der kan jeg ikke huske, men G&M aftapningerne er følgende
Connoisseurs choice (kun destilleringsår fremgår, så ingen alder, men jeg skal nok prøve at finde frem til alderen inden december) alle 40% hvor ikke andet er nævnt
Convalmore, (gammel CC) 1969
Glen Albyn 1973
Rosebank 1990
Bladnoch 1986
Milburn 1976
North-port Brechin 1981
Benrinnes 1968
Banff 1974
Mannochmore 1990 (46%)

Derudover andre G&Ms
Glen Mhor 1980 43% (macbeth)
Dallas Dhu 1982 40% (centenary)
Glen Grant 8 år 70proof
Glen Avon distilled 1958 40%

De andre
Port Ellen 12 år Cadenheads 63,8% apr81-okt93
Og så lige et par samples
Ardbeg 76-04 sherry butt, cask 2398, 504fl
Glencadam 74-86 (G&M) 12år CC 40%
Linkwood (Whiskymessen VIP ting) 87-02 hoghshead 452 46% NC
Bunnahabhain Duncan Taylor 40% Cask strengrh NC, cask 4878

OB ´ere
Rosebank 8år OB 40%
Balvenie 10 gammel og ny (altså to styks skal smages op mod hinanden samme dag)
Glenordie (Glen ord gammel OB) 12 år Dewars
Springbank Society 10år medlems mini 40% NC
Speyside destilleri 10 år ob

Rækkefølgen skal man ikke tænke så meget over, det eneste der ligger fast er at jeg går i min fars whiskyskab d. 24.......

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13579 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
1 December (lidt forsinket, jeg ved det godt, utroligt så meget familie tamtam der er her i December)
Glencadam 12års, Connosieurs Choice, 40% 1974 - 1986
En whisky fra mit fødeår, så der har jeg selvfølgeligt høje forventninger!
Det er en af de allerførste gang jeg smager noget fra det destilleri, og det er da også et sample jeg har anskaffet for at finde ud af hvad destilleriet kan præstere, men mest for at kunne sige jeg har smagt whisky fra det destilleri. Det har jeg så nået i mellemtiden, uden at jeg har anskaffet mere derfra, så forventningerne er det så som så med.

Farve, gylden, med en god gang sherry (lidt sulphur) duft, og sikkert fra et refill sherryfad, eller i hvert fald en vatning. Duften scorer den 18 på (Jim Murrays skala)
Smagen starter blidt og rundt med afstikkere på siden af tungen med noget syrligt som kun kommer til udtryk på en prikkende måde, jeg ikke ligefrem kan anbefale, behageligt føles det i hvert fald ikke. Smagen starter med lidt blidt karamel/butterscotch og derefter en lille smule syrligt frugt hvorefter, at den går direkte over i finishen, som bare er en omgang mundfrisker, lidt hen a la Fishermans Friend, altså i fornemmelsen på tungen. Ikke noget at råbe hurra for, men heller ike noget der egentligt gør nogen fortræd. Eftersmagen er dog forbløffende lang for en 40% whisky. En ting må man sige om G&M, de ka noget med at finde de rigtige tønder.
Duft 18, smag 18, finish 19. balance 19. total 74 (men det er ligeså meget pg.a. årgangen... 8) )

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13582 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
2 December
Der skal ske noget, så vi iler hurtigt videre til Whisky nr. 2
Ardbeg Single Cask 1976-2004 Sherry butt
Cask No. 2398 (504 fl)
51,4%

Farven er vil jeg beskrive som mørkebrun, og slet ikke rødlig, som så mange andre Sherry-cask whiskyer er. Måske er det et 2.nd eller 3.rd fill fad.
Efter 28 år på fad, og ovenikøbet et ex-Sherry-fad, så tænker man, hvor meget røg kan der være tilbage i den?

Well, Næse, Sulfur røg, selv med destilleri data, og og tønde information, ville jeg have gættet på en noget yngre ex-bourbon cask ting. meget mærkelig.

Smagen blid til at starte med, for så hurtigt at går over i full blown peat atttack der meget hurtigt toner ud og går over i en behagelig finish. Enkelte typiske Ardbeg undertoner, så som frugt og malt, men dog i meget begrænset omfang.
Overhovedet ikke noget der tyder på en ex-sherry cask endnu.

Finishen er hænger godt fast i eftersmagen, og det er lidt svært at bedømme hvad der er smag og finish her, for ligeså snart "intro" smagen er overstået glider den gradvist videre med en mængde mere eller mindre positive smagsoplevelser.
Det er i hvert fald ikke den her der havde vundet prisen som bedste whisky på hverken mini-Ardbegsmagningen eller ArdenBeg smagningen i foråret. Om det havde været den værste ved jeg ikke, men i de nederste 5 havde den nok havnet. Så et godt bevis på at selvom det er Ardbeg, og selvom det er meget gammelt (eller i hvert fald klasssisk ´70'er Ardbeg, så er det ikke nødvendigvis noget af det bedste.

Næse 21, smag 20, finish 19, balance 19 ialt 79 point (Så lavt har Jim Murray vist aldrig scoret en Ardbeg, har han?)

jvf. Whisky bible 2005 giver han en Ardbeg med samme casknummer og årgang 89 point, men ifølge den er styrken også på 52,3% så en eller anden har lavet ged med mit sample, Så det er håb endnu for Ardbeg)

Nå men ovenpå den omgang er jeg nødt til lige at have en Still young at skylle efter med, sku jo nødigt efterlade nogen med nervøse trækninger!!!

Hvor Still young var en af de første Cask Strength whiskyer jeg smagte, så må jeg indrømme at den er steget en del i min agtalse siden. Næse 20, smag 20, finish 21, og balance 21 ialt 82. men det er vist også det højeste jeg har givet den de gange jeg har prøvet at smage på den. (og det er en del gange efterhånden)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13594 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
3 dec.
Benrinnes Connoisseurs choice, 1968 40%
(Der er ikke nogen bokstavkode på, men det er det nyere CC label, så jeg skyder på alderen er omkring de 20?)

Farve, er i nuance henad en tuborg/Ceres Classic
Næse; lidt gummiagtig sherry, er knækket en lille smule, og ikke på den gode måde. der er dug frugtige undertoner der leder tankerne hen på noget bedre. 18
Smag, meget kraftig og fyldig, søde butterscotch noter der fylder munden i en stor herlig omgang sødme, som bliver afbalanceret fint af alkoholen. 22
Finish, langvarig og frugtagtig, følger godt op på smagen, og udelader heldigvis de "trælse" ting fra duften.21
Balance, 22
83, en ok standard whisky, og holder man sig for næsen er det en herlig dram!

Da jeg lige havde en slat tilbage af en norse cask Benrinnes 12 år (1994 59,0%) hoghshead #601
Til sammenligning
næse, der er et eller andet vinøst over det, kan ikke lige sætte fingeren (eller næsen) på det 19
smag, en fortsættelse af duften, med lidt vindruer og lidt frugt, ikke helt dårligt 21
finishen varer lang tid, men på meget lavt niveau. lidt vingummi over det, men ikke dårligt. 21
Balance 20
total 81
En 1:1 blanding af de to, N 20 S 19 F 22 B 20 total 81

nb. MacNiels spurgte om det var muligt at publicere hvad der blev smagt dagen før, eller nogen dage i forvejen, men det er ikke lige helt planlagt, men et par dage frem i tiden er det.

4 dec. Speyside 12 år
5 dec. Rosebank 8 år

Peter
nb. Spørgsmål eller kommentarer er velkomne

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13611 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
4 dec.
Speyside destilleri 12 år OB
Farve, som en sherry basker, dvs lidt a la en tuborg/Ceres Classic. Fede gardiner når den køres rundt i glasset
Næse meget tyk/fed duft, med en lille offnote 18 point
Smag blid og fyldig, men uden meget at komme med rent smagsmæssigt 19
Eftersmag, lang men igen, uden så meget at komme med rent smagsmæssigt. 17
Balancee 20 total 74
Kan godt drikkes men jeg ville nok være tilbøjelig til at stille den frem til at bruge i Irish Coffee! Men det drikker jeg heller ikke selv så så slipper jeg da for den.
Virker som om den er begravet i karamel, men de får jo nok også mængderabat når de nu laver Chu Dhub.....

Når jeg lige efterfølgende skæver til Jim Murray, lader det til at jeg er enig med ham omkring karamellen. han giver den 78 point.

Imorgen er det Rosebank-tid mums (håber jeg)
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13619 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Pakkekalender 2007
Super fedt at du gider at skrive lidt hver dag....så er der noget ved at komme på arbejde...he he.

Det bliver en super jul, glæder mig til at høre om Rosebank i dag.

mvh Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13620 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Rosebank 8års OB 40%
Mini, fyldt til omkring "skuldrene" var bange for at den var "død" men hvis den var/er det, så bare send jeres "døde" whiskyer til mig.
Farven er markant for en 8 årig, og da den er hældt op breder der sig en herlig duft fra glasset af frugt og karamel (altså ikke farvestoffet). hvis det er karamel de har brugt til at farve den, så har de gjort det godt den her gang.
Næse, mange blide citrus og frugtagtige toner blander sig med herlig butterscotch toner, og lidt sherrycask inflydelser uden at nogen af dem får lov at dominere noget. Efter hånden som den har stået lidt finder flere lækre noter vej perfekt! 25 point!

Smag, noget af det blideste man kan komme i tanke om kommer ind på tungen, uden at være specielt nuanceret, men igen helt uden fejlnoter. lidt citrusagtige toner kommer også på siden af tungen, 22

Finish, lange bløde subtile smagsnuancer som bare gør det til en herlig dram. 23

Balance, moreish, siger vel det hele, når først lige smagen kommer frem er det en herlig tur i et forsvundet land. Hvis jeg ikke før ærgede mig over at de havde lukket destilleriet så gør jeg det i hvert fald nu! øv øv øv 24 total 94 point (min højeste score hidtil)

Da jeg lige har to andre Rosebanks stående vil jeg lige tage dem frem til sammenligning

Flora & Fauna 12år OB
Næse, citrus og blomster 22,
Smag, sød frugt (subtilt) og let fedme 23
Finish, Herlig lang med lidt frisk citrus 22
Balance ja nemlig ja 24
total 91

Signatory vintage 91(17/11 91- 8/9 05) 897 flasker casks 4735- 4537 43% NC
Næse, Blomsterhave igen 24
smag, subtilt gennemført 23
Finish jævn lækker 22
Balance, Moreish hele vejen 23
total 92 point

Generelt har jeg ikke scoret mere en omkring 20 whiskyer over 90 point i min tid som whiskydrikker
Derfor skal det lige nævnes at Rosebank er et af mine favorit destillerier (sammen med bl.a. Ardbeg og andre røgede), og derfor vil nogen sikkert tro at det er derfor jeg scorer den højt, men det er sku de tre bedste Rosebanks jeg har smagt. Hvis nu nogen sidder derude og siger de har smagt en eller flere af dem her, og syntes de har smagt bedre Rosebanks så sig endelig til, jeg smager gerne efter :D

Peter

ps. imorgen er det Linkwood fra Whiskymessen

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13626 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Linkwood (Whiskymessen VIP ting) 87-02 hoghshead 452 46% NC (2cl sample der har stået i 1 ½år, men nogen af jer har sikkert smagt den)
Farve, citronvand
Næse, frisk med lidt fedme, og lette cistrusfrugter. En lille smule butterscotch i baggrunden. 22
Smag, meget blid, nærmest neutral (whisky neutral altså) let sødme uden at være kvalm, har tydeligvis ligget nogen år i tønden og er blevet godt modnet. 21
Finish, Pow, eftersmagen springer frem efter et kort øjeblik, alskens smagsnuancer og fornemmelsen af alkohol der konkurerer med smagsindtrykkende. Desværre vinder alkoholen lidt til slut. 20
Balance, klarer sig nogenlunde, og er overordnet set ikke nogen dårlig dram, kan dog ikke helt levere det næsen dufter. næsen er ungdommelig, smagen er gammel (altså vellagret) og finishen er lidt for sprittet. ingen af delene dog i så voldsom en grad at det vælter læsset. Alt i alt en interessant dram de havde fundet frem. 21
84 (som klart er over mit gennemsnit)


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13632 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
Det er ikke kun med at drikke, at jeg er bagud, også med at skrive herinde :wink:

Så her kommer (på opfordring fra Peteys) min pakkekalender indtil nu:
Jeg bruger en tilnærmet udgave af den ene af de tre internationale pointsystemer - 0-5 stjerner. Jeg vil ikke her gennemgå alle trinene, men blot at 2 en gennemsnitswhisky. 3 er en hæderlig whisky med charme og karakter.

Maltene er i første omgang samples jeg har byttet mig til. Så må vi jo se hvad jeg kan finde, når de slipper op :P

1. Dec. Rosebank Chieftain's 14år 46,0% Hogshead cask nr 1544 + 1546
En typisk Rosebank med frisk hø, blomster og citrus samt frisk frugt i duften. Smag af æbler/pærer tilsat den karakteristiske honningsmag. Middellang finish der går over i den let krydrede afdeling. [4*]
Alt i alt en dejlig og let-drikkelig malt.

2. Dec. Rosebank Cooper's Choice 1992 14år 46,0% D:1992 B:2006 7y Bourbon 7y Sherry
En ikke-typisk Rosebank i modsætning til gårdsdagens. Whiskyen er sandsynligvis blevet omhældt på nyt fad af en eller anden grund. Og de sidste 7år i sherryfadet har sat sit præg på whiskyen. Der er stort set ikke skyggen af destillerikarakter tilbage.
Duften er tørrede frugter i starten inden sherrynoter helt overtager. Smagen starter med tørret frugt, lidt æbler og blommer, men her tager sherryen så også over og dominerer efterhånden. Eftersmagen er middellang og bitter. [3*] Synd at sherryfadet "drukner" destilleriet. Havde de dog bare hældt den på en anden bourbontønde.

3. Dec. Hazelburn 1st edt. OB 8år 46% First Edition Society
Duft af frugter og bær. Smager af æbler, blommer, rosiner. Kort og mild eftersmag [3*]
En udmærket men dog annonym whisky, minder faktisk lidt om Bushmills 16års. Var jo en af de heldige der i sin tid smagte en cask sample før nedvanding og vielse på udtjente fade. Synd at de ikke beholdt den ved fadstyrke. Det er svært at finde en destillerikarakter efter tripledestillering og vatting af fire forskellige fadtyper.

4. Dec. Springbank RawCask Blackadder 61,2% D:6.dec. 1991 B:juni 2004 Hogshead 328fl
Duft af vindruer, stikkelsbær med lidt røg. Smag af lakrids, blommer, citrus og lidt røg. Middellang og tør eftersmag. [4*] Meget god og fyldig "Springer"

5. Dec. Ardbeg OMC 27år 50% D:1973-03 B:2000-10 240fl
Ja onsdag er jo SOI-chat aften, og denne gang med besøg af Mickey (Heads) fra Ardbeg. Så det mest nærliggende var at vælge den eneste sample herfra.
(Og da jeg pt kun har TEN åben, måtte jeg i skabet med "de gemte sager" for at supplere med: MMD 1991, A77, SMWS 33.57 - men det er jo en helt anden historie)
Duften starter med jod, som hurtigt skifter over i røg, tørv og røget bacon. Smagen er særdeles kompleks med tørv, røg, nødder, søde frugter (blommer), lidt jordagtig ("skovbund"/svampe), dadler, figner, lakrids. Eftersmagen er lang med en anelse metalliske noter (men på en god måde!) [4 ½*]
En af de "store" Ardbeg's fra 70'erne.


6. Dec. Glenrothes Adelphi 13år 59,6% D:1990 Cask 15355 Dark Sherry Butt 1/586fl
Efter en gang is skal man have en sherrybombe. Tilfældigvis var denne den første jeg fik fat i.
Duft af sherry, mørke bær, tørrede frugter, nødder, chokolade, cigar/tobak. Smag domineres lidt af sherryfadet, men der dukker også andre ting op, lakrids, dadler, nødder/mandler. Middellang eftersmag med let bitter mandel. [4 ½*]
Et rigtigt sherry"monster" på toppen uden at knække over. En formidabel whisky, men det var måske at forvente fra Adelphi. Jeg må sige at jeg efter at have været på to smagninger i Dufftown med Alex Bruce, har meget positive erfaringer med denne aftapper. De er absolut på min top-5 af uafhængige aftappere sammen med Cadenhead's, Duncan Taylor, SMWS og Dewar Rattray. Men det er jo en helt anden historie :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13636 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Pakkekalender 2007
Glæder mig til imorgen...det er sgu sjovt at se hvad der kommer på bordet. Det er jo ene og gode sager.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13642 by Peteys
Replied by Peteys on topic 7 december
7 december
Glen Avon (for detaljer se billede)
Gode fede gardiner, farven knap så markant som man ku forvente af en Ex-sherry cask whisky, hvis det da er det?

Næse, Den gode slag ex sherry cask næse, lettere sherry knækket ´uden at det er for overvældende. Der er ikke så meget andet end "sherry" og lidt butterscotch at komme efter, men det er megt behageligt.
Har læst et sted at det sku være Glenfarclas, men det skal jeg ikke kunne sige. 21 point

Smag, Mange herlige sherry nunancer lækker butterscotch igen Herligt. 22 point.

Finish, mere af det samme, sherry og butterscotch, lækkert men unuanceret, 21point
Balancen er i orden, hvad næsen lover holder og leverer både smag og finish, hænger godt sammen. 24 point
Totalt 88 (et godt stykke over middel for mig)

Jeg havde ikke lige valgt på forhånd hvad dagens program skulle være, så jeg fik en af mine venner der lige kom forbi til at vælge for mig, han fik så til gengæld lov til at smage, og hans bedømmelse kommer her;

Duft, Sød rund og behagelig indbydende 24 point
Smag Afbalanceret, god, lidt skarp 22 point
Finish 22 point
Balance 23
total 91

I morgen bliver det enten et flight af invernes whiskyer, eller Springbank 10 års society mini.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13643 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Her er den så Glen Avon 1958, læg mærke til teksten allernederst i højre hjørne på etiketten.

Og så smagte den overhovedet ikke af gummi......

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13644 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender 2007
Glen Avon = Glenfarclas....?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13645 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Som sagt er det noget jeg har læst et sted, men det er jo ikke ensbetydende med at det er rigtigt, En eller anden havde jo også skrevet et sted at Caol Ila betød lyden af Islay, såeh....

Men hvis du har nogen bedre bud, så sig endelig til

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13646 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender 2007

Men hvis du har nogen bedre bud, så sig endelig til

Det var egentlig et spørgsmål - men mener det var en Glen Avon (40-års) som Deffe købte hos G&M i Elgin. Og der sagde de i butikken at det var en Glenfarclas...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13647 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007

En eller anden havde jo også skrevet et sted at Caol Ila betød lyden af Islay, såeh....

Well - sound kan jo både betyde lyd og sund :lol:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13653 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
7. Dec.
Bruichladdich 15år 2nd Ed. 46%

Duft af frugt, lidt fad/warehouse, vanille, honning, marcipan. Smag af søde bær, blommer, svesker, lidt vingummiagtig eller frugtbolsjer. Kort sødlig eftersmag. [4*]

Er egentlig ikke meget for at indrømme det, men denne 'Laddie' er dejlig velbalanceret, på trods af "ACE'ing". Men Sauterne er jo også en hedvin, og det er min erfaring at hedvine generelt virker bedre som ACE/finish end bordvine. Måske lige med undtagelse af Tokajer, men det er jo en helt anden historie :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13654 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
Her er en beskrivelse af 5-stjerne point-systemet. Jeg fik det på en smagning for godt 4 år siden i Aalborg. Smagningen blev afholdt af Civiløkonomerne med Mikkel Harritslev Nielsen.

Men jeg kan se i mine gamle Scotspain smagsnoter, at jeg egentlig altid har brugt dette system.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13656 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
8 dec.
Det blev så Springbank idag, og, jeg har været igang med at kigge alle mine samples igennem, og der var lige en 6,5cl Springbank, så den kommer lige med.
De to Springbanks er så
10 Society aftapning, 46% (fra velkomstpakken fra springbank)
14 år Cadenheads 1991 matured in sherry butt. 53,9%
10'eren har den sædvanlige lyse farve der kan forventes af en 10år bourbon refill
14'eren (med fare for at gentage mig selv) har farve som en tuborg/ceres Classic
10'eren først
Næse, lidt citrus, lidt eg, lidt bourbon, udemærket åbner sig op 21

Smag blød, indtagende, åbner helt vildt op i munden og bliver til en hel rutsjetur af smagsoplevelser wauv! 22

Finish, ikke så markant, mere i stil med næsen uden at den dog åbner op for det store. 20

Balance, lidt for meget overvægt på starten af smagen i forhold til resten men overall en go whisky 20
total 83

14'eren
Næse, herlig butterscotch, citrus uhm 23

Smag lidt for meget sherryknæk, dog en god whisky men ikke overvældende meget smag udover alkohol og sherry. 20

Finish, mere sherry, men dog noget over i butterscotch, så lidt flere nuancer 20

Balance, og sherry whisky, men jeg er glad for det ikke er en blindsmagning, for den her havde jeg ikke gættet, hverken alder region eller destilleri for den sags skyld. 21

total 84 point

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13663 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
8. dec.
Millburn Blackadder 1974 25år 58,5% Oak Cask cask nr 4616

Inspireret af MacDeffe's valg af en 25års Millburn, fandt jeg en anden af slagsen.
Dufter af frugt, lidt fad, rosiner og chokolade. Smager af søde bær, vanilje, træ, krydderier (kanel dominerer). Middel til lang lidt krydret eftersmag. [4 ½*]
En fremragende malt der virker yngre end aldersangivelsen. Der er en anelse trænoter, men ikke noget der skæmmer.

Destilleriet er som nævnt lukket og der er indrettet restaurant i bygningerne: theaulddistillery.com/

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13668 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Så har jeg været igang igen
Da Karl Ejnar og Deffe begge har været i Millburn, tænkte jeg at jeg ville gøre det samme. Men da jeg jo lige har en Glen Mhor og en Glen Albyn også, og da de alle tre er fra Inverness, tænkte jeg at jeg ville smage dem op mod hinanden. "Desværre" har jeg også været igennem mine samples, og stødte der på yderligere tre Millburns, såeh....
For alle samples vedkommende har jeg ikke information om hvilken slags tønde de har lagt på, men i alle tilfælde ville jeg gætte på at det er ex-bourbon cask.
9 December
Inverness whisky
1. Millburn CC 1976 (og hvis jeg har tydet G&M koden rigtigt) aftappet 2002 40%
Har en del farve og hvis næsen får lov til at bedømme er det eg der har givet den det.
Næse, Eg, Lidt butterscotch/karamel 21

Smag, lidt for nedvandet, men samme noter som næsen, 19

Finish, ikke noget særligt, igen samme noter.21
Balance, 22 ikke det helt store, men igen ingen fejlnoter (gik fra 75-83 da jeg gensmagte den som den sidste whisky)
total 83

2
Glen Mhor 1980 (igen hvis jeg har tydet det rigtigt, aftappet 2006) 43%
En til min kille liste, første Glen Mhor
Næse, Herlige blomster, lidt citrusagtig sødme + lidt honning 23

Smag, lidt de samme noter som på næsen, bare ikke så markant som man kunne ønske sig, men dog stadig god. 22

Finish, Samme noter igen, tynder dog mere ud nu, 21

Balance 22 total 88

--
3
Glen Albyn CC 1973 -1998 40%
Næse, Lidt mærkelig, ikke offnoter, men, ikke noget jeg har prøvet før. Lidt ove i Cognac mere end whisky, gammelt, med meget små citrus/honning/butterscotch noter. Minder mig lidt om stegt blodpølse med sirup på 22

smag, mere af det samme, med lidt ristet sødme 21

Finish, ok uden at være prangende 20

Balance, det samme som finish, 21
total 84

Og så til de tre samples
Millburn Blackadder 25år 1974-2000 (den samme som Karl Ejnars, gad vide om det er ham jeg har fået den fra?)
næse, citrus og gammelost (aner ikke hvor det kommer fra hmm) 19

Smag, nu uden ost, ok, men ikke så meget at komme efter 20

Finish, mere markant, med mere Fizz hvis i forstår hvad jeg mener

Balance, 20 total 80

Cadenheads, 29år 1974 53,9%
Næse, herlig frisk på trods af alderen 22
Smag, YESS, det dur, lidt fedme butterscotch og frugt i en herlig blanding 24
Finish, mere af det samme lækkert 23
Balance hænger godt sammen 22
total 91 og den bedste af dem alle.

6
Signatory 10/1 1979-17/1 05 26år, 58,1% CS-SC 531fl.
Minder generelt meget om aftapningen fra cadenheads, men kan dog ikke følge med.
Næse, 21 (ikke helt oppe og ringe)
smag, 21 (mere sprittet)
Finish, 21 (mere sprittet)
Balance 21
total 84

Interessant at smage sig igennem, og til dem der er urolige, så er det ikke de store dramme der bliver hældt op hver gang.

Peter

ps, jeg har haft Flying Dead Spirit stående, og den er absolut også et besøg værd, ku bare ikke finde det sample nogen steder, må ha drukket den

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13674 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
9. Dec.
Var lige ved at hælde om og gemme i sampleflasker blandt de åbne. Så blev der lige en dram tilbage af denne, så kunne den jo passende blive dagens "pakke"

Bladnoch 15yo 46% "Sherry Cask" SC #1056

Ser lidt pudsig ud, nærmest grønlig. Duften er også noget anderledes end normalt for Bladnoch, med mørke frugter, lidt blomster og noget der nærmest kan minde om svampe eller skovbund. Smagen er med æbler og blommer, senere tørrede frugter og henkogte bær, samt lidt lakrids/"Ga-Jol". Eftersmagen middellang og let bitter med en anelse krydderi. [3 ½*]
En noget atypisk Bladnoch må man sige, måske havde den vundet lidt hvis de ikke havde vandet den ned til 46%. Men jeg foretrækker nu bourbonlagrede Bladnoch's fremfor denne.

Heldigvis lægges det meste nye i bourbon barrels, men der er dog et par enkelte sherry hogsheads og butts. Det jeg har fået lov at smage fra disse lover indtil videre godt nok.

Millburn Blackadder 25år 1974-2000 (den samme som Karl Ejnars, gad vide om det er ham jeg har fået den fra?)

Næh - for jeg har fået min sample af MacNoller - måske har du også det?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13676 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Ja det lyder sansynligt......

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13683 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Ja nu gik jeg jo til den i går og åd mig igennem tre af kalender maltene, så nu er der indsat erstatning (læs slatter der også skulle drikkes)
Idag går det ud over Duncan Taylors Mortlach 13år, NC2 46%
389flasker, formodentligt en bourbon cask
En af de flasker der er købt hvor man bare ved der venter en oplevelse ( har aldrig været udsat for en dårlig Mortlach)

Nå men sæt i værk
Næse, herlig fedme, citrus, Fizz frugt i de rigtige mængder uhm. 23
Smag, lød og behagelig på midten af tungen med sitren på kanten, lækkert, men ikke helt så stort som man ku ha håbet. 21
Finish, uhm, lakrids, og lange fede noter, dem Mortlach bare får en til at vende tilbage til gang efter gang efter gang lækkert lækkert lækkkert. 23
Balance 22. smagen kan ikke helt følge med, men det går nok. herligt at smage en Mortlach fra et bourbon fad, der kan det også stråle! 22
Total 89

Na ja, har jo også lige en slat Caskowner Mortlach, 11år 1994-2006 58,3%
Næse, fedme, malt, sødme butterscotch, overhovedet ikke sprittet 23
Smag, lever ikke helt op til næsen, men tæt på, er lidt tyndere i det. 22
finish, wauw, en ordentlig dosis alkohol, men hold da fast hvor er det en lang finish. den ka de godt være bekendt. 22
Balance 21 det sprittede trækker lidt ned.
total 90

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13685 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
Caskowner Mortlach: 23+22+22+21=88 - ikke sandt?

10. Dec.
Glencraig Cadenhead's 22år 57,5% D:1981 B:juli-03 Bourbon Hogshead 216fl
Dufter af friske frugter, lidt røg og chokolade. Smager friskt af blommer, dertil vanilje og honning. Lang tør eftersmag med frugt og honning noter i. [4]
Et prima bourbonfad - en prima Cadenhead. Lomond-kedlens bidrag kan jeg ikke lige finde, men det er nok fordi jeg ikke ved hvad det er jeg skal lede efter :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13686 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
He he, og hvis jeg kan tælle i morgen, så er det den samme flaske der står foran mig til imorgen, måske vi sku lade være med at bytte samples inden en kalender ting......

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13690 by Peteys
Replied by Peteys on topic Pakkekalender 2007
Som sagt, Glencraig Cadenhead's 22år 57,5% D:1981 B:juli-03 Bourbon Hogshead 216fl (det var vist et sample fra mig Karl Ejnar fik byttet sig til)
Som bonus kan jeg oplyse at der på flasken står;
Glencraig
Distilled at Glenburgie-Glenlivet distillery, så det er altså en triple Glen-whisky. For dem der ikke har hørt om den før, er det fra Lomond kedler der var installeret på destilleriet frem til 81-82 engang.

Næse, fedme, sødme frugter 23
Smag, blød, frugt, sødme lækker. 22
Finish, lidt sprittet, men lang og behagelig. 22
Balance, er lidt mere markant i duft og finish end i smagen, som heller ikke helt hænger sammen med resten. Alle tre er dog over middel, så 22
Total 90

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13692 by Hering
Replied by Hering on topic Pakkekalender 2007

Næse, fedme, sødme frugter 23
Smag, blød, frugt, sødme lækker. 22
Finish, lidt sprittet, men lang og behagelig. 22
Balance, er lidt mere markant i duft og finish end i smagen, som heller ikke helt hænger sammen med resten. Alle tre er dog over middel, så 22
Total 90

Du er lidt tættere på i dag. Men hvad er et enkelt point mellem venner?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13696 by Likeavulin
Replied by Likeavulin on topic Pakkekalender 2007
90 er jo også sådan et pænt rundt tal :o )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13706 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender 2007
11. Dec.
Balmenach Chieftain's 21år 61,7% Cask Strength
Det sidste er da en ganske overflødig oplysning. Man er ikke i tvivl om, at dette er en malt ved meget høj abv. Det gør så også, at den er lidt svær at komme ind til. Spritten river simpelthen for meget i næsen til at der kommer noter af betydning.
Her må vand i :shock:
Efter flere omgange med pipetten begynder duften at afsløre bær og tørrede frugter, rosiner. Smagen er også lidt tøvende i starten, men åbner efterhånden med blommer, lidt anis, tørret frugt, rosiner, lakrids, nødder, vanilje. Eftersmagen er middellang og tør med lidt træ/warehouse. [4]
Det tegner til at blive en looong drink - denne her :P
Og et godt eksempel på at vand somme tider kan have sin berettigelse, især (men ikke generelt) når der er abv over 60%.
Denne malt ville have fået lavere points og blive regnet for utilnærmelig og lukket hvis den ikke havde fået lidt vand. Og det er ikke fordi den ikke har fået tid nok i glasset.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.393 seconds