MacDeffe's Pakkekalender 2006

More
17 years 5 months ago #9927 by Macdeffe
Well.

Det er december igen og mine slatter råber på mig. It's a tough job, but someone gotta do it

BREAKING NEWS

ny karakterskala. Da 13 skalaen er forældet og jeg ikke kan finde ud af den nye skala, har jeg valgt at bruge en simpel 1-10 skala :-)

Bemærkning : Jeg kan generelt lide alt whisky, Ung, Gammel, Røget, Speyside osv, så det er lidt svært ast score en lav karakter hos mig :-)


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9928 by Macdeffe
1. December

The Glenlivet Archive. 21 years old. 43%. Mit Farbstoff

Meget typisk Speysider. Farven har dog en del præg af Zuckerkulör. En meget behagelig og drikkevenlig whisky uden de store dikkedarer. Lettere frugtagtig og mere bourbon end sherryfadspræg. En anelse krydret og meget afrundet i sine smagsnuancer (=ingen klare smage træder frem). Man skal lede lidt efter smagsnuancerne. Efterhånden finder jeg lidt citrus (mixed peel ? :P )

En dejlig whisky, lider en smule af den lave alkoholprocent og bærer også tydeligt præg af at være vatted (=blended). Et godt sted at starte !

Karakter 7 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9933 by Macdeffe
2. December

Clynelish. Destilleriaftapning. 14 years old. 46%

Dette er en dejlig whisky. Jeg syntes den har en anelse sherry præg,men det er ikke meget. Malten virker temmelig krydret for en standardaftapning, og i katagorien standardaftapninger tilhører denne malt klart en af de mere spændende og kradse af slagsen, hvis man da lige ser bort fra de røgede. Når jeg giver den lidt tid syntes jeg faktisk den minder lidt om den sidste Rare MAlt brora der kom (1981'eren, 20y), den var jo heller ikke specielt røget.

Efterhånden som smagsnoterne dukker frem, finder jeg en tydelig præg af citrus...mest over i retningen af appelsinskaller. Dette er en whisky som smager rigtigt godt her om morgenen, hvor ens friske smagsløg virkelig kan trække det bedste ud af denne type whisky. SIngle Casks cask Strengts ville måske have været for bombastisk lige nu. Decembers hidtil bedste bud på en julewhisky :-)

Karakter 7.8

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9935 by Towle
Replied by Towle on topic MacDeffe's Pakkekalender 2006

The Glenlivet Archive. 21 years old. 43%. Karakter 7,5
(=ingen klare smage træder frem). Man skal lede lidt efter smagsnuancerne.

Clynelish. Destilleriaftapning. 14 years old. 46%. Karakter 7,8
Dette er en dejlig whisky. [klip] Malten virker temmelig krydret for en standardaftapning [klip] Decembers hidtil bedste bud på en julewhisky


Du er gået over til 10-skalaen. Giver det mening at skelne så marginalt (0,3 point) mellem to, tilsyneladende så forskellige whiskies? Brug dog skalaen uden decimaler - det andet er noget pjat. Som jeg læser din beskrivelse, burde Glenlivet have haft 5 og Clynelish 6 på en skala fra 1 til 10, da begge vel er standardwhiskies til en midterkarakter (midten er vel 5, eller hyr?).

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9942 by MacNiels
Hej Kurt.

Du kan jo bare sige at skalaen er 0 til 100 og så fjerne kommaet.
Samme resultat. Den ene får 75 og den anden 78 point, gør det dig gladere?
Så kan du også sammenligne med Jim Murray f.eks.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9944 by Macdeffe
Hvis der er flere personer der skal afgive karakterer er det meget vigtigt at man finder et fælles grundlag for hvordan karakter skalaen ligger

Du ser f. eks gerne at at middelkarakteren er 5, men skal det nu være sådan ? Og hvad er en middelwhisky ? Er de fleste whiskyer ikke "over middel" ?. Det syntes jeg i hvert fald. Hvis JEG skal give en karakter under 5 skal der være noget decideret ubehageligt ved whiskyen. Noget der gør at jeg ikke vil drikke den igen. Dette gælder ikke for ret mange whiskyer for mig. Andre , meget rutinerede whiskydrikkere går hurtigt uden om almindelige standardaftapninger men jeg nyder dem faktisk (til en vis grad)

Så hvis jeg skal forklare hvordan jeg giver karakterer er det nok at at et 5 tal vil gå til en meget almindelig whiskytype som Glenfiddich 12 års eller Dalmore standardaftapninger. Ikke særlige spændende whiskyer for de fleste ad os, men heller en malt jeg finder der decideret fejler noget. Selvom det måske er lidt træls at de er vandet ned. Når jeg så giver de to første whiskyer høje karakterer er det fordi jeg nød dem. Og jeg syntes at Clynelishen var lidt bedre en Glenlivet.

Og husk nu at det ikke skal tages alt for seriøst !. Det her er ikke noget jeg gør for at ophæve mig selv til smagsdommer. Jeg skal være den første til at mine karakterer har en høj grad af usikkerhedmoment og tilfældighed. . Får jeg præcis den samme whisky på et andet tidspunkt kan den nemt score helt anderledes

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9949 by Laur
Replied by Laur on topic MacDeffe's Pakkekalender 2006
Hej Kurt.
Gør som det passer dig ;-) . Whisky oplevelser er individuelle, så mener du det er til 7.8, så giver du den da bare 7.8. I min kortklub kører vi til tider efter skalaer som: " Smager af 2-7" eller smager af "et lavt par uden muligheder"., men vi plejer dog altid i løbet af aftenen at nå et par whiskyer der smager af "Nuts"............altså når vi spiller poker ;-)

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9950 by Macdeffe
3. December

Wild Turkey : Aged 8 years 50.5%

Bourbon har aldrig lige været mig. Men nu skal der renses ud i mine få flasker. De har simpelthen stået for lang tid på hylden. ALt andet frister simpelthen generelt meget mere, når lysten til en dram kommer
Men den her er da drikbar. Den dufter af bourbon. Den smager af bourbon. FAktisk lidt slikagtig med al sin sødme. Og det er ikke ligesom når man får en Jim Beam, hvor det første man gør er at se sig omkring efter en cola

Karakter 4.8

Det betyder jeg hellere vil have en Glenfiddich 12 års :-) , men den fejler altså ikke noget

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9958 by Macdeffe
4. December

Blanton's. Dumped on 7/10/00. BArrel 221. 46 ½%

Ja bourbon er jo bourbon, men hvis man er til den slags så tror den her er interesant. Der er ligesom lidt mere over den. EN snert af citrus i smagen giver den en dejlig finesse, der faktisk gør at man får lyst til en til. Dette er en whisky jeg vil karakterisere som fløjlsblød. Not bad

Karakter 6.1

Der står på label at den er "dumped". Jeg aner ikke om det er destillationsdatoen eller den dag den er hældt på flaske. Jeg er dog rimelig sikker på det er det sidste. da det er en del år siden jeg har købt den. Jeg aner intet om alderen på den

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9984 by Macdeffe
5. December

Elijah Craig 12 years old. 47%

Denne dufter lidt mere a' la' malt whisky og det er jo et godt tegn :-) . Den kan ikke løbe fra at den er en bourbon. Bourbons har jo en speciel sødme, men den er virker også "tør" i det på en eller anden måde !
Næsen har en lille hint af gulvlak (dejligt). Der er også lidt af denne krydrede træduft/eftersmag man ofte finder i ældre skotsk whisky, især grain. Dette giver denne whiskey en anelse kompleksitet, hvilket jo altid gør tingenen lidt spændende

Karakter 6.4

Nu er det heldigvis slut med Bourbons :-)

Jeg tager sjatterne med til Viby. I morgen er det tilbage til Skotland og jeg glæder mig

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #10001 by Macdeffe
6. December

Highland park 15 years Old 46% Alchemist

Meget atypisk Highland Park.

Det er tvivlsomt om den har set et sherryfad. Farven siger i hvert fald bourbonfad, men den minder faktisk lidt om Linkwood jeg engang fik der var fra et sherry genbrugsfad

Jeg syntes ikke den har det citruspræg jeg ellers normalt altid finder i bourbonfads Highland Park

Denne malt giver en dejlig prikkende fornemmelse i munden, minder lidt om det underlige slik man kunne købe da jeg var barn, der sprang rundt i munden som popcorn der poppede når man spiste det. Der er en klar smag af mint smagsnuancen (minder om den smag man har i munden når man har tygget på et 1 mint tyggegummi i ca 3 kvarter ! :-) )

Whiskyen er intens, man bemærker ikke umiddelbart den er fortyndet. Den er kompleks og nye smagsnoter dukker op. Lige nu kommer kanel (Jeg skriver mens jeg drikker )

En malt der vokser når man giver den lidt tid (og omsorg)

Karakter 9.0

PS Jeg har købt et sæt minier af Alchemist aftapninger. De 3 andre kommer de næste 3 dage.
Desværre er alchemist også hoppet på bølgen med at påføre smagsnoter (endda som det primære) på æsken. Jeg læser aldrig smagsnoter, jeg syntes sjældent jeg enig og smag er da en meget personlig ting, og på denne æske forekommer det mest som en omgang salgsgas på mig.
Især udtryk som "flamboyant amber colour", "beguiling finish" står jeg lidt af for.

Jeg så hellere der kom lidt facts på bordet, såsom fadtype. Så har man da noget reelt at forholde sig til

Men whiskyen fejler ikke noget :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #10018 by Macdeffe
Calvados (whatever that is?)

15 years old 42% Alchemist

Pays d'Auge Domaine C. Drouin (pardon my french, jeg fatter ikke en skid)

Jeg er nok tæt på at være en CalvadoSSSSS jomfru

Dugten af bourbon iblandet frugttyggegummi springer direkte i mit fjæs, men efter et par hiv er der kun tyggegummiduften der er bemærkbar.

Den her minder mig mest om Jenka tilsat lidt træsmag. Smagen er markant anderledes end maltwhisky. Er der mig der bare ikke er vant til Calvados. Æblesaft der er gæret og destilleret a' la' maltwhisky. Jeg syntes faktisk det er lidt grinagtigt. Meget saftevandsagtig. Der er nok en grund til at denne hjemmeside hedder www.whiskynyt.dk og ikke www.calvadosnyt.dk

Før jeg latterliggør denne substans fuldstændigt vil jeg da gøre opmærksom på at jeg godt er klar over og kan smage at jeg her har fat i et faglagret "kvalitets" produkt (If ya know what a mean)

Men jeg må sige at at hvis man er vant til at drikke maltwhisky så er Calvados altså et secunda produkt. Noget jeg godt tør fremføre efter ikke at have smagt ret mange Calvados produkter

Jeg vil da også straks påpege at det kun er sammenholdt med maltwhisky at dette produkt virker fuldstædigt fejlslagent

Det siger måske også meget mere om min smag end kvaliteten af denne dram hvad jeg nu skriver

Æbletyggegummi. Dette her er ikke mig

Karakter 3.0

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago - 17 years 5 months ago #10037 by Macdeffe
8. December

Macallan 14 years 46% Alchemist

Først en duft af gær og malt, gærduften forsvinder dog hurtigt.. Smagen er nødde og rugbrugsagtigt (maltet), men en smule bitterhed

Jeg syntes egentlig ikke dette er en synderlig interesant whisky eller også har jeg bare for mange tømmermænd i dag

Karakter 6.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 17 years 5 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #10038 by Macdeffe
9. December

Armagnac 14 years Old 42% Alchemist

Bas-Armagnac Contrôlée. Chateâu de Castex (Hvad fan'en det så end betyder)

Cognac agtig, men er Armagnax ikke "Cognac" der bare bare ikke er lavet i selve Cognac-området ?

Men den her har mere fad-karakter end drue-karakter end de få Cognac's jeg ellers har smagt. Det er rigtigt dejligt syntes jeg, faktisk meget lækkert. Hvis man hører til den type der virkelig kan lide en whisky der smager meget af "træfad". Lidt hen af den gulvlaks nuance jeg også fandt i Elijah Craigen

Karakter 7 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10041 by Macdeffe
10. December

Norse Cask Selecetion : Mortlach 1994 11 years old, 58.3%

Næsen : Grønt græs, træfæd a' la warehouse

Dette er en dejlig whisky. Jeg får associationer til sidste januar da vi sad og frak fadstyrke whisky hos BenRiach på Craigellachie hotel turen

Det som jeg tror de mener når Mortlach beskrives som "Meaty" kunne jeg også finde her, især i starten, men man ved aldrig om det er noget man bilder sig selv ind. Ellers er den meget mere fyldig end jeg ville forvente af en Mortlach

Den er fra et rent bourbonfad. Jeg syntes det er svært at sætte ord på, men kompakt, fyldig, lidt frugt over i græs og hø retningen samt stor intensitet

En god dram sådan at sidde og hygge sig med en stille søndag formiddag :-)

Karakter 9.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10049 by Macdeffe
11. December

Rare Malts Selection Glendullan 23 years 62.43%. Distilled 1972

Oh boy. Den er stærk. Som så mange andre rare malts. Ikke mange cask strengths kommer op i den her styrke.

Alkoholen er overvældende. Den første dråbe svider slimhinderne godt igennem. Det hjælper lidt med de følgende dråber, men jeg ser mig alligevel nødsaget til at tilsætte vand.

Jeg har aldrig syntes at disse, efterhånden en hel del, meget alkoholstærke RM's jeg har smagt har hørt til de mest intense maltwhiskier. Jeg har på fornemmelsen at indholdet først og fremmest har været tiltænkt blends. En høj alkoholstyrke og det smager ikke som en premium vatting af førstegangsfade

Lidt vand og lidt tid får den her sag til at åbne sig og blive meget bedre. Jyg syntes ikke der er så meget destillerikarakter over denne her..mest af alt en del fra fadet

Men. En udmærket dram uden at være det helt store sus. Kræver tid og lidt vand

Karakter 7.3

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10057 by Macdeffe
12. December

Rare Malts Selection Brora 20 years old 60.75%. Distilled 1975

Oh boy. Den er stærk. Som så mange andre rare malts. Ikke mange cask strengths kommer op i den her styrke.

Alkoholen er overvældende. Den første dråbe svider slimhinderne godt igennem. Det hjælper lidt med de følgende dråbe. Som det ses er der en del tilfælles med gårsdagens :-)

Dette er en af de kraftigt røgede Broras. Brora har ikke så meget røg i næsen sammenlignet med andre røgbomber, men den er der i eftersmagen. Igen syntes jeg den vinder kraftigt ved vandtilsætning. Jeg sidder igen med den følelse at man sidder med noget egentligt tiltænkt til blends. Høj alkoholstyrke, samt noget der siger at her er brugt lettere udtjente fade. Brora er dog en dejlig malt, og især den for for Brora kraftige røg er da et klart plus for mig

Karakter 8.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10076 by Macdeffe
13. December

Caol Ila 12 years Old 43% Destilleri aftapning

En af de klassiske røgede whiskyer. Dogme-røg i min verden. Mere tør end Ardbeg og ikke så sød som Laphroiag. Som altid med røgede whiskyer tager det tid før de egentlige smagsnuancer dukker op. Røgen og spritten skal først fortrænges for at de andre ting kommer frem. Jeg savner lidt den friskhed jeg normalt forbinder med førstegangsfade. Der er dog en smule i den her, samt en lille smule træ-bitterhed. Men dette er dog først og fremmest en røgbombe. I min verden har røg godt af nogle år på bagen og den her er et godt alternativ til alle de meget unge røgbomber markedet bliver oversvømmet med for tiden

Karakter 7.2

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10077 by karlejnar

Jeg savner lidt den friskhed jeg normalt forbinder med førstegangsfade

Det er jo heller ikke sikkert, det er et førstegangsfad (eller flere). Diageo praktiserer jo at bruge hogsheads, der er lavet af barrels med nye ender. Som regel bliver disse fade "seasoned" med grain-whisky i nogle år før der hældes malt-whisky på.

De bruger denne procedure til Talisker og Lagavulin, og sikkert også andre. Har dog set enkelte uafhængige aftapninger af Caol Ila fra barrels, så de bruger nok også disse, med mindre en aftapper selv har bestilt CI påfyldt specifikke fade.

Har selv haft en enkelt Gordon & MacPhail aftapning som var fra bourbon barrel. Det var en 13års Cask Strength aftappet for Juuls, som vi for øvrigt smagte på Caol Ila privatsmagningen i Brabrand.

Den eneste officielle aftapning, jeg har set fade angivet, er den 25års fra 1978, aftappet 2003, her skriver de: "American & European Oak Refill casks"

Men bortset fra alt dette, så er den 12års jo en udmærket dram. Med lidt mere tørv og røg end den "gamle" 15års Flora & Fauna. Synes dog, at deres Cask Strength er lige en tand bedre :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10083 by Macdeffe
14 December

Rare Malts Selection Caol Ila 20 years old 61.12%. Distilled 1975

Alkoholen virker umiddelbart ikke så overvældende. Medium fylde og intensitet. Denne whisky har taget en hel del fadkarakter til sig. Jeg tror ligesom de ovennævnte heller ikke på at denne her er lagt på føstegangsfade
Den her tager heller ikke skade af et par dråber vand. 60+ % er måske lige overkanten

Røgen virker forholdsvist afdæmpet. Smagen er krydret med en anelse bitterhed og citrus

Karakter 8.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10085 by Macdeffe
15. December

SMWS 122.1 Sep 92 - Mar 04 58.6%

Dette er en særpræget whisky. Røget whisky, men ikke på samme måde som dem man kender. Virker meget kemikalie agtig, let sødme og alligevel tør !

Ester. Også mere kemikalieagtig end egentlig frugtagtig. Enhver kemiker ved hvad jeg mener her.
Opløsningsmiddel, Maling, Svovl, Røg. Det er i hvert flad en kombination der vil fremad. DAKA finish ?. Der vil nok være en del der ikke vil bryde sig om den her. Den er dog ikke så hårdtslående smagskraftig som f.eks en alm Islay som laphroiag, men til gengæld meget speciel

Nu finder jeg Chlor a la swimmingpool, frugten er måske over i Ananas og grønne æbler

En meget kompleks whisky, som er spændende at drikke. Den er i hvert fald sjov, men det er ikke den store wauv-fornemmelse man sidder. Man sidder vel bare der som et lille spørgsmåltegn

Den smager forresten godt

Karakter 7.5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10090 by Macdeffe
16. December

Longrow 10 years old. Tokaji Wood. 55.6%

Let syrlig duft gående over i sur. Intens whisky med masser af smag for pengene. Masser af kokos. Jeg må sige at denne whisky nok ikke lige er mig. Den syrlighed som Takji har tilført malten virker uharmonisk. . Nu er og har jeg aldrig været den store finish fan. Det er dog dejligt at få en whisky der tilsyneladende har været på nogle mere aktive fade

Røgen og Svovlen virker ikke så dominerende som de sidste par gange jeg smagte på den

Karakter 7.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10096 by Macdeffe
17. December

Glenmorangie Artisan Cask 46%

Der står på kassen at Artisan Cask har lagt på specielle fade lavet af noget træ der skulle være specielt godt. Og det træder tydeligt igennem på denne whisky. Alle de dejlige ting man forbinder med et godt førstegangs bourbonfad er her. Sødme, Vanille, Intensistet. Både i næsen og i smagen. Eftersmagen har et markant peberpræg. Tyrkisk Peber tilsat en vanillestang

Der er ingen tvivl om at Glenmorangie er med helt fremme når det gælder om eksperimentering med forskellige former for fadtyper. Jeg er især stor fan af deres forskellige former for bourbonfads whisky

Karakter 8.6

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10108 by Macdeffe
18. December

Tomatin 1989 Norse Cask Selection 57.7% Bottled 2004

Ikke en sherrybombe, men en enkeltfadsaftapning med kraftigt sherryfadspræg. Utrolig kraftig eftersmag. Ikke specielt sød, mere tør vil jeg sige. Ellers er der de typiske smage af tørret frugt. Samt lakridsrod.

Man får virkelig whisky ud over det sædvanlige hos Caskowners "yngre" fade. Jeg er meget imponeret over både Mprtlach og den her. Intens whisky med masser af smag i

Karakter 8.8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10116 by Macdeffe
19. December

Speyside Region Selection no. 1 Duncan Taylor Cask no. 3333 44.4%

1966-2005

Dette destilleri er mest kendt for sine sherry lagrede whisky, og for en lang række uafhængige aftapninger med alternative navne, da destilleriet ikke kan lide at andre bruger deres navn

Den her aftapning forekommer mig dog at være fra et bourbon fad !. Det gør den ikke ringere. Det er derfor lidt synd at destillerets navn ikke er nævnt, man har jo gået glip af en masse gratis god markeføringsomtale

Selve malten er en lille smule grain agtig. Uden på nogen måde at være bourbon agtigt. Men bourbonfadsagtig.

Nose : æbler og pærer
Smag : Typisk aldrende whisky, med masser af fadpræg
Finish: Marcipan

Ikke særlig intens, men du bemærker at smagen er kraftig og alkoholen er lav

Karakter 8.5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10146 by Macdeffe
20. December

Glenallachie 15y old 58% 1989-2005. Batch no. GA 15 001
Chivas Brothers Cask Strength Edition

En klassisk kraftfuld sherryfadsaftapning. MAn ved i forvejen hvis man kan lide den her slags whisky. Intens. Lakrids. Kokos. Kompleks. DEt er svært at finde destillerikarakteren her, men en ting er sikker. Glenallachie passer godt til lagring på 1.ste gangs sherryfade

Karakter 8.6

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10147 by Macdeffe
21. December

Port Ellen 24y Old 13th October 1982-Nov 2006

Det her den seneste nye aftapning fra Bladnoch Forum. 36 £ er en pris som ingen andre kan konkurere med....
Meget meget kraftig whisky. Både i alkohol, men især i intensitet. Sød whisky, men et margianlt præg fra et sherryfad ?. En smule vand hjælper straks, men pas på. Der skal ikke kommes for mange dråber i.
Bitterhed. Mint. Anelse svovl. Sødme. Rigtig krydret prikken. Røgen er forholdsvis afdæmpet, men det passer sikkert ikke, jeg er efterhånden blevet immun

Karakter 8.25

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10162 by Macdeffe
22. December

Bladnoch 16y Black Sheep 55%

Kraftfuld sødme. Grønt græs. En smule sæbe/parfume. Men ikke på samme måde some Bowmore. Jeg kan ikke lade være med at tænle på velduftende opvaskemiddel. En anelse nødder/maltethed. Den har den store fylde og mouthfeel jeg normalt forbinder med Bladnoch. Moreish

Karakter 8.0

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10163 by Macdeffe
23. December

Tamdhu 15y 61,7%. Endnu en Bladnoch Forum aftapning

Meget alkoholstærk, men egentlig ikke så forskrækkende at drikke. Jeg prøvede at tilsætte vand, men foretrækker den faktisk uden, eller næsten uden
Maltet. Mint. Jeg har lidt svært med whisky i disse dage p. gr. af ondt i halsen så jeg vender tilbage til dem her engang i næste uge og ser om der er noget der er anderledes. Fadet virker en anelse træt. Men måske disse 60+% single cask måske ikke lige er mig. Jeg er i hvert fald begyndt at tro på at maltwhisky lagrer bedre med udgangspunkt på 63.5%

Karakter 7 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10168 by Macdeffe
24. December

I år foregår julen hjemme hos de gamle. Heldigvis kan min mor godt lide whisky, og jeg har da hjulpet hende lidt med at fylde skabet med gode sager. I går aftes to vi hul på Caskowners nye Glen Grant. Den er go' :-)

Jeg benytter dog lejligheden til at smage en af de andre. Hun siger til mig at hun gerne vil have en af dem med numre på. Sidste år var i i the Vaults og hun smagte sig frem til følgende :

SMWS 72.15 Nov 81 - May 05 56.2%

Smagsløgene er desværre ikke i topform, men det skal ikke forhindre mig i at tage den daglige whisky :-)

Men jeg tror nu jeg vender tilbage om nogle dage med en nærmere uddybning af den her malt

Glædelig jul

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.390 seconds