Kommentar: Scotch Malt Whisky Society smagning, Cockney Pub,

More
17 years 4 months ago #10068 by PeterLageri
Hej.

Kunne man få noget tilsvarende her i Odense?

Der foregår åbenbart en hel del interessant på den der Cocney Pub i Århus C.

Mvh
Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10069 by jones
Interesserede rejser fra Fredericia, Odense, Ålborg og Helsingør for at deltage i mine Cockney Pub smagninger, så det er nok den bedste mulighed.

Jeg har også været inviteret ude hos whiskylaug i Esbjerg, Ålborg og Herning. Hvis en forsamling i Odense var interesseret, kunne vi nok finde ud af noget.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • peterkjær
  • Visitor
  • Visitor
17 years 4 months ago #10186 by peterkjær
Hej Al,

Det bliver spændende med din SMWS smagning på Cockney Pub. Jeg inviterede i 1998 Ann Cooper fra SMWS til at holde en smagning på Krut's. Det er en af de bedste smagninger jeg havde i løbet af de 14 år, både mht foredragsholder men så sandelig også mht de whiskyer vi fik. Så, rigtig god fornøjelse til dig og dine heldige deltagere.

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10197 by jones
Tak, Peter.

Der er i øjeblikket kun 8 pladser tilbage, sp det bliver nok en festlig lørdag eftermiddag.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10285 by Peteys
Billet til salg!
Der plejer som regel at komme familietamtam i vejen når der er en af de gode smagninger, men jeg troede jeg slap fri denne her gang. Men ak nej!
Billetten nåede jeg dog at købe et par dage inden invitationen dukkede op, så hvis nogen står og mangler en har jeg en til salg til indkøbspris (der bliver jo nok udsolgt som sædvanlig)
Hvis ikke må jeg ud og købe flere sample flasker og finde en der kan tage prøver med hjem!

Slainthe
Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10287 by Duffer

Billetten nåede jeg dog at købe et par dage inden invitationen dukkede op

I følge Emma Gad skal man tage invitationerne i den rækkefølge de kommer..!!! :)
Derfor er blandt andet vores årlige Limburg tur plottet ind samme dag som jeg får datoen... 8)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10288 by BigMac
Duffer skrev:

I følge Emma Gad skal man tage invitationerne i den rækkefølge de kommer..!!!
Derfor er blandt andet vores årlige Limburg tur plottet ind samme dag som jeg får datoen...


Ja, enten det...eller så må man lære fruen/familien hvad der virkelig betyder noget i dagligdagen :lol: :lol:

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10293 by Peteys
Nu er det min brors kæreste som jeg ikke har mødt endnu, kva derfor heller ikke har fået tid til at sætte ind i hvordan tingene foregår.....
Men mon ikke det kommer!
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10294 by Hering

Men mon ikke det kommer!

Jo, hvis han er glad for hende, ville det da være synd for ham, hvis hun allerede skulle videre...
:twisted:
Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10336 by jones
Scotch Malt Whisky Society smagningen er nu udsolgt.

Som tak for interessen holdes på dagen 5 lodtrækninger om en genstand fra en for længst udsolgt Society aftapning.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10479 by karlejnar
En stor ros til Al for endnu en fremragende smagning :D

Her er så mine noter:

Dailuaine 14 år, 60,4%, april 1990/2005, 398 fl. (41.33)
Farve m.v.: Lys gylden. (Bourbonfad)
Duft: Frugt, honning, bær (stikkelsbær), senere søde bær, dåseananas/-fersken.
Smag: Kogte frugter, modne bær, bolsjer, senere korn, honning, eucalyptus, chokolade, let røg, kanel.
Eftersmag: Middellang - vanille/træ. [4,3]

Teaninich 21 år, 57,5%, nov 1983/juli 2005, 267 fl. (59.33)
Farve m.v.: Gylden, meget olieret. (Bourbon hogshead)
Duft: Olie, ("levertran-agtig"), lidt lak/fernis, kogte pærer.
Smag: Malt, frugt, marcipan.
Eftersmag: Middellang - krydret træ. [4,6]

Clynelish 22 år, 54,7%, maj 1983/nov 2005, 255 fl. (26.45)
Farve m.v.: Gylden. (Bourbonfad)
Duft: Malt, tørret frugt, møbelpolish, mørke bær.
Smag: Kogte bær, blommer, svesker.
Eftersmag: Middellang - krydret/sødlig. [4,5]

Caol Ila 25 år, 59,1%, januar 1981/2005, 351 fl. (53.92)
"Industrial Cooking Whisky"
Farve m.v.: Gylden. (Bourbonfad)
Duft: Røg, røget makrel, bær, vindruer, senere skråtobak.
Smag: Tørv, røg, bær, frugt, lakrids, skråtobak.
Eftersmag: Middellang - lidt krydret. [4,8]

Pause med mere god hyggesnak om vores favoritemne :D

Springbank 15 år, 54,9%, december 1989/2005, 407 fl. (27.60)
Farve m.v.: Mørk. (Sherryfad)
Duft: Sherry, anelse surhed, søde syltede bær, blommer, lidt røg.
Smag: Lidt røg, tørret frugt.
Eftersmag: Middellang. [4,5]

Ardmore 20 år, 54,8%, marts 1985/marts 2005, 309 fl. (66.16)
Farve m.v.: Gylden. (Bourbonfad)
Duft: Tørv, røg, olieagtig, lidt "hengemt"/muggen.
Smag: Korn, nødder, sødlig røg, brændt træ, blommer.
Eftersmag: Middellang - krydret, lakrids. [4,6]

Glenfarclas 32 år, 53,5%, december 1970/oktober 2002 (1.102)
Farve m.v.: Mørk gylden. (Refill Sherry Butt)
Duft: Frugt, kokos, mørke bær, svesker/dadler, chokolade.
Smag: frugter, henkogte bær, kirsebær, lidt træ.
Eftersmag: Lang - blød, søde bær og frugter, lidt krydderi. [4,7]


Ekstra malt, vundet ved lodtrækning:

Longrow 14 år, 52,8%, 1990/2004 (114.4)
Farve m.v.: Gylden. (Bourbonfad)
Duft: Røget bacon, tørv, lidt frugt.
Smag: Røg, tørv, frugt, lakrids.
Eftersmag: Middellang - salt, krydderi. [4,6]


:P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10480 by MacNiels
Jeg kan ikke se nogen steder at Springbank skulle være lageret på sherry fad, selvom farve, duft og smagt minder meget om det.
Der står på SMWS' hjemmeside følgende om den: "The sample is tawny gold from a refill hoggie." Og hvis man så slår Ardmoren op, så står der: "The sample is bright, brassy gold from a refill hoggie." Altså samme fad type.

Jeg kan også se at vi ikke er helt enige omkring duft og smag på nogle af dem og jeg er nok heller ikke enig med karaktergivningen. Men det er jo heldigvis kun godt, ellers ville der ikke være noget at snakke om.

Alt i alt en rigtig spændende smagning, stor tak til Al Jones og resten af flokken der deltog i smagningen.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10481 by karlejnar
Du har da sikkert ret. Jeg har nok bare ikke hørt godt nok efter :wink:

Men refilll hoggie kunne jo godt være enten sherry eller bourbon. Nu hvor jeg har fået SMWS menuen fra Al på mail, kan jeg også se, at jeg vist heller ikke har ret m.h.t. Glenfarclas. "There is a slight woody bitterness, but then it had spent a long time in a small cask." Så måske er det også en hoggie.

Jeg har ikke lige flaskeantal på Glenfarclas, men udfra antallet på de andre, kunne hovedparten egentlig godt være lagret på hoggie's. Der er temmelig mange flasker i.f.t. alder på dem alle pånær Clynelish

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10482 by MacNiels
Hvis du går ind på www.smws.co.uk og taster numrene på flaskerne i Bottle number, så kan du se detaljerne på hver flaske.

Det er dog ikke alle flasker man kan slå op, Glenfarclas kunne jeg ikke finde. Clynelish findes der dog som en refill hoggie.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10483 by karlejnar
Tak for tippet

Du kan finde oplysninger om Glenfarclas ved at klikke på linket i teksten:
"Are you looking for a past bottling?
Try searching out Tasting Notes Archive!"

Der var 234 flasker i aftapningen, som for øvrigt står til at være 31år, ikke 32.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10484 by jones
Man skal altid være opmærksom på at søgning på smws siden er i butikken, d.v.s. aktuelle varer. Skal man søge et udsolgt produkt, så er det i arkivet.

Karlejnar har ret. Dagens Glenfarclas er destilleret december 1970 og aftappet oktober 2002, så den mangler en måned eller to i at være 32 år.

Resulatet af dagens afstemning om den bedste whisky:

Glenfarclas 8
Clynelish 7
Caol Ila 4
Ardmore 3
Teaninich 2
Springbank 1
Dailuaine 0


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10489 by Hering
Tak for en god smagning i lørdags. Som altid i det selskab var det både festligt og smagsmæssigt i top.
MEN Men men... Det var en dyr smagning. Jeg havde parkeret min bil et 'sikkert' sted, da den med garanti ikke var i stand til at køre hjem. Det kostede mig et indbrud med en smadret siderude (ca. 2.000,-) et stjålet navigationsanlæg (ca. 4.000,-), samt diverse specialkabler, CD'er m.v.
Det var fokuserede folk, så de nåede ikke at se, at der i bagagerummet stod resterne af en whiskysmagning (9 fl. diverse dråber), samt en læderkuffert.
Derfor efterlyses nu (ud over ovennævnte effekter):
1) Trøst og medynk
2) Forslag til gode måder at 'drukne' sorgen på eller flasker at drukne sorgen i. Hvilken region er den bedste, når man skal trøste sig selv?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10491 by Towle
1) Hulk, klynk, ynk og dyb medfølelse hermed givet.
2) Bæl en King George IV, så glemmer du for en stund alle dine sorger ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10492 by JimTaggart
Hering skrev:

Derfor efterlyses nu (ud over ovennævnte effekter):
1) Trøst og medynk
2) Forslag til gode måder at 'drukne' sorgen på eller flasker at drukne sorgen i. Hvilken region er den bedste, når man skal trøste sig selv?


Sikke da noget, Carsten. Håber du finder en god måde at trøste dig selv på.
Hvis du føler dig langt nede, vil jeg foreslå en LOW-land :wink:

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10494 by Peteys
Så må vi jo arrangere en smagning der ikke er så dyr for dig, så du har noget at fordele udgifterne på....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10496 by JimTaggart
Tak til alle tilstedeværende for en glimrende smagning i lørdags. Igen fik jeg konstateret, at SMWS ligger på et ret højt niveau med sine flasker.

Jeg fandt den 31 års Glenfarclas helt igennem fremragende. En gammel kæmpe, der med en suveræn smøragtig smag susede rundt i kroppen i lang tid efter indtagelsen.
Teaninich'en på 21 år var med sin nøddearoma og fint balancerede smag af søde blommer også et højdepunkt på dagen.
Til gengæld blev jeg skuffet over Springbank'en, et destilleri jeg sætter meget højt. Denne 15årige sag var med sin oversukrede smag en meget atypisk Springbank og ikke min stil. Mærkeligt unuanceret.
Så var der mere pondus og en anderledes sødme i Clynelish 22 år, der fremturede med mandler og chokolade. Også Ardmore 20års og Caol Ila 25års var markant bedre med to forskellige typer røg. Ardmore'n med en gammel, hengemt, balancefuld røg (en diskret whisky) og Caol Ila'en med mere power i røgen og samtidig en fed, olieret sødme.

Al kunne fortælle, at SMWS har afdelinger i bl.a. Sverige og Holland. Hvornår mon vi får én i Danmark?

Venlig hilsen
Lars
ps: Er voldsomt forkølet og slatten i kroppen, så jeg bliver tæt ved barskabet. Idéer er velkomne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10499 by Duffer

Al kunne fortælle, at SMWS har afdelinger i bl.a. Sverige og Holland. Hvornår mon vi får én i Danmark?

Jeg tror ikke der er et marked herhjemme. SMWS har måske en 50-60 danske medllemmer og der er tit og ofte 250 - 300 flasker.
Selv i Tyskland med en befolkning 10 gange større end Danmark, er flaskerne meget længe til salg.
Derudover tilkommer der ekstra skat, afgift og moms.
Whiskyowner har vel efterhånden også fået godt tag i entusiasterne.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10500 by jones
Qualityworld var engang kommet meget langt i forhandlinger med SMWS om dansk repræsentation, men pludselig blev det hele solgt til Glenmorangie og forhandlingerne blev stillet i bero.

Taggart - Springbank'en var bestemt atypisk for destilleriet, men det synes jeg er noget af charmen ved SMWS at de tør tage atypiske fade en gang i mellem, bare de ellers kan stå inde for kvaliteten

Du sad overfor Dragen som bestemt ikke er Springbank fan generelt, men hun kunne lide denne.

Og sådan er verden så visseligt indrettet.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10502 by Hering

Hering skrev:

Hvilken region er den bedste, når man skal trøste sig selv?

Hvis du føler dig langt nede, vil jeg foreslå en LOW-land :wink:

Genialt - det må være sagens løsning. Jeg vil straks investere i en 1992 Cooper's Choice Rosebank. Den kommer med på smagningen i næste uge, og så vil jeg beholde sjatten selv, og drukne mine sorger i den! Mit humør er allerede bedre. Thanx, Jim :)

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10503 by JimTaggart
Al Jones skrev:

Taggart - Springbank'en var bestemt atypisk for destilleriet, men det synes jeg er noget af charmen ved SMWS at de tør tage atypiske fade en gang i mellem, bare de ellers kan stå inde for kvaliteten

Du sad overfor Dragen som bestemt ikke er Springbank fan generelt, men hun kunne lide denne.

Og sådan er verden så visseligt indrettet.


Helt enig, Al. Hvis alle uafhængige aftappere kun gik efter destillerikarakteren, ville det blive temmelig ensformigt og kedeligt. Heldigvis findes der mange gode uafhængige Springbank's til de forskellige ganer, denne her faldt bare ikke lige i min smag, eller retteligt, det var "kun" en middelgod whisky.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10505 by MacNiels
Uenigheden er stor, så hvorfor ikke gøre den større?

Personligt fandt jeg Clynelish som toppen af smagninge. Den havde magt til at udvikle sig og der kom hele tiden nye nuancer i den.
Der efter havde jeg Springbank, Ardmore og Glenfarclas med hver deres force.

Jeg spekulerede lidt på, at SMWS søger mange gange efter destillerikarateren. Så spøger jeg lige, hvordan man skal undersøge dette, hvis mange af de flasker de henter hos destillerierne sendes til blend? Og hvordan er destillerikarakteren.

En tænkt situation: Hvis nu Glenfarclas kun producere whisky lageret på sherryfade, ville en bourbon udgave så være mere destillerikarakter end det de rent faktisk sælger som Glenfarclas.

Tilbage til tråden :-)

Dailuaine og Caol Ila var også rigtig gode. Dailuane fordi den var så speciel, Caol Ila, fordi den bare er fremragende i den alder.

Den jeg fandt kedeligst var Teaninich. Nu kunne jeg nok få nogen over nakken, men for mig var den meget en dimentionel. Bevars, den smagte godt, nermest flødekaramel agtigt, men jeg sad bare bagefter og ledte efter noget der var spændende i den.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10507 by Hering

Bæl en King George IV, så glemmer du for en stund alle dine sorger ;-)

Jeg vil nu tro, at min sorg bliver større med Kong Georg. Pftøjjj.
Men tak for medynken, Towle :(

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10509 by mbrinks
Først en tak til Al for en dejlig smagning.

Så mit bidrag til uenigheden :D

Teaninich 21y, Clynelish 22y, Caol Ila 25y og Glenfarclas 31y var alle høj klasse. Fra lav til høj i nævnte rækkefølge. Fra høj til endnu højere, skulle jeg måske skrive ;-)

Dailuaine 14y fejlede sådan set ikke noget, men en tand efter de 4 nævnte. Det var jo også smagningens yngste.

Springbank 15y var for mig den mindst interessante på programmet. Ikke at den fejlede noget, den gjorde bare ikke det store indtryk på mig. At en anden person valgte den som smagningens bedste, siger noget om hvor forskellige vores smagsløg er.

Ardmore 20y fik min stemme. Den startede med en meget markant lugt af gummi og råd/mug. Ja det lydder ikke positivt, og det var det heller ikke til at starte med. Men ret hurtigt forsvandt de ubehagelige toner, og gav plads for mere interessante ting, som mine evner dog ikke rækker til at beskrive. Nye dufte dukkede op, hver gang jeg stak snuden i glasset.

Nøgternt set er Glenfarclas'en en "bedre" malt end Ardmore'en, forstået på den måde, at den ville få højere score i et system som i f.eks. Whisky Bible. Men kunne jeg have hjembragt en (og kun en) af flaskerne ville det have været Ardmore'en - så derfor min stemme.

På Whiskymessen i 2006 var det i øvrigt også en Ardmore (OMC, 21y), der var noget af det mest interessante jeg smagte. Så det er bestemt et destilleri der skal udforskes nærmere.


Til Carsten: Jeg skal ikke kunne sige hvad den bedste trøste-malt er. Hvis de indkomne forslag ikke umiddelbart virker, må du på videnskablig vis prøve alle flaskerne i skabet - en af dem MÅ virke :-)

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10510 by uldall
Ja en dejlig lørdag eftermiddag på intime Cockney Pub.
Al jones, glimrende whiskyer, "kendte" whiskysmagningsentusiaster, jo alle var med til at gøre en ellers kedelig januar lørdag til en god oplevelse :D

Mine favoritter var en aldeles glimrende Clynelish og dernæst Caol Ila (man bliver hele tiden positiv overrasket hvad dette distilleri fremtryller) og så Glenfarclas en sikker sag hvergang.
Springbank jeg ved sku ikke rigtigt, har aldrig ejet en flaske fra dette distilleri, og kommer nok kun til det hvis nogen forærer mig en flaske, nej Springbank nej det siger mig ikke noget :(

Og Kære Hering det var dog noget L.... ,hvordan skal du nu finde rundt uden navigeringsanlæg, men jeg håber du finder frem til den næste smagning :?

Tak til alle også Fru Ulla og Karl Ejners søde børnebørn.

Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10511 by Towle

Til Carsten: Jeg skal ikke kunne sige hvad den bedste trøste-malt er. Hvis de indkomne forslag ikke umiddelbart virker, må du på videnskablig vis prøve alle flaskerne i skabet - en af dem MÅ virke :-)

Det er noget underligt noget. Forleden skænkede jeg mig en firefingers og hældte den - uden dikkedarer - ned i dybet. Derefter røg en trefingers samme vej og en tofingers... Jeg sluttede af med en enfingers, hvoraf jeg dog spildte det meste.

Er det ikke mærkeligt: Jo mindre man drikker, jo mere beruset bliver man? :shock:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.245 seconds