Julekalender 2023

More
4 months 3 weeks ago #35731 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2023
5. dec

5A:
Duft: Overmoden frugt. Blid. Citrus, blomme, kirsebær og mango. Dufter gammelt. Overmodne jordbær og mølkugler. Med lang tid i glasset får jeg valnød og os fra "stearin"-lys.
Smag: Blød. Igen overmodne frugter og eg. Citronskræl. Mølkugler samt tøj i et gammelt klædeskab. Minder mig om en Glen Mhor, jeg engang fik. Denne mølkugle-stil er jeg stødt på en del gange gennem årene i gammel whisky, og det har aldrig været min stil.

Gæt: Glen Mhor, 38 år, 43%   80/100

5B:
Duft: Her er mere moden kornmark og vanilje i egen. Stadig blid men fadet er mere aktivt. Frugten er længere tilbage. Gammel dames parfume og klædeskab. Med tid dukker pære og ananas op.
Smag: Vanilje, kornmark, egetræ. Mølkugler og indelukket rum. Smager som noget med alder. Tænker igen Glen Mhor (måske fordi jeg lige har gjort det ved 5A) eller Glen Keith.
Vel næppe sandsynligt men jeg må gå med:

Gæt: Glen Mhor, 32 år, 43%    84/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago - 4 months 3 weeks ago #35732 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2023
5. december og maks forvirret.

5a. Ved ikke om det dufter af whisky. Stikkelsbærmarmelade, linoleum, der ikke det hele taget ikke ret meget smag. Virker som en ung dansk aftapning på et Mezcal fad.
Efter noget tid i glasset minder den om tequila, den har dog noget melasse sødme.
Det er ikke lige mig det her.
Vil være fin til en body tequila :-)

46% et eller andet dansk
60 point (80 point med salt og citron)

5b. Knuste mandler og rå marcipan, en pose med røde æbler og et strejf af mint.
Der er noget ungt over smagen, æblemos og vanilje der leder tankerne hen med mod noget irsk eller triple destilleret.
Efter noget tid i glasset bliver det nærmest til noget vanilje-juice.

Bushmills på en 5 til 7 år 43% 84 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Last edit: 4 months 3 weeks ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago - 4 months 3 weeks ago #35733 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2023
5. December 5A:

Old School OB agtig. Smooth som man jo ikke må sige :-) 
Den smager som om den er nedvandet en smule, men jeg er ikke sikker, for der er lidt alder på tror. Blød, klassisk æble/pærer frugtighed som de fleste master blendere går efter i Skotland og Irland. Dertil kommer en anlese maltethed og lidt orientalske krydderier a la spidskommen. Finish er lang og har de lidt mere klassiske tørre "whisky/træ" krydderier Alder 15yo 
ABV 43%
Rating 86/100 
 
5B 

To dramme i dag, så der må jo være en forbindelse. Så jeg fokuserer på forskellen. B'eren har meget mere sukker og marcipan i smagen, og lidt blomster. Ikke helt FWP heldigvis ', men nok ikke min favorit smagsnote. ABV og alder virker til at kunne være samme sted 
Rating 83/100  
Nu er det jo Dennis der er vært så jeg gætter på 2*Glenlivet :-) og hvis det er den samme aftapning med nogle års mellemrum er B ældst 
 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 4 months 3 weeks ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35734 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2023
5/12 Yeah snot næse....
5A 
Næse vanilje, gran, lidt tynd?
Smag,lækker, æble-pære ting, prikkende sødme, ikke så stærk
Finish,vedblivende æble pære citrus prikkende ting. 

Kan godt lide den, 
15år
43% 
Glenlivet?
86 point

5B 
næse, oldschool, hoghshead duft. let krydret, med en lækker underliggende sødme
smag, tuttifrutti, citrus pære
finish, virkelig prikkende fornemmelse på tungen, men helt lækker

lidt sjovere 87 point
Glenlivet
15år
46%

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35735 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
05.12.2023 - A
Meget anderledes, pastinak / fennikel, eller noget i den retning, 12y
Mærkelig lakrids eftersmag, 48%, smag ok, kunne godt have stået lidt, men næsen driller mig, minder mig ikke specielt meget om dram B, tror der er lidt mere alder på A, 82p, fiddich


05.12.2023 - B
Øl, let, vandet, noget roastet bagved, 40%, snerpende, minder mig lidt om Gouden Carolus, kan ikke lige finde sammenhængen mellem de to A/B, men mon ikke der er noget, relativ ung, 6y, bourbon fad, 80p, ikke lige min dram

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35736 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2023
 5 dec.

Først vil jeg lige undskylde for at have en genganger med, det er en af grundene til at der i dag er 2 whiskyer i dag

Anden undskyldning kommer også lige med, jeg kan ikke lige huske hvilken en af dem der er a og b, jeg havde tænkt at jeg ville kunne se det ud fra jeres gæt og noter, men de har bare gjort mig mere forvirret.

Jeg tror at a er den nye aftapning fra 2023 og så må b jo være den gamle aftapning fra 1980'erne, jeg havde en ide om at de nok ikke smagte ens når der nu er så langt i mellem dem.
Men jeg ved ihvertfald at de begge to er en 12 års

 

Attachment IMG20230904194029.jpg not found


Mvh
Dennis Lund
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35737 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2023
6 dec.

N. Ulmende bålplads, river lidt i næsen, maling og terpentin, ny slået græs, virker lidt ung, lakrids og salt, ikke min slags whisky, noget citrus duft.

S. Virker ung ved første mundfuld, lidt ældre ved anden, røget sød lakrids, salt, jeg har det svært med røget whisky, mit gæt falder på Talisker.

10år
50%
83/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35738 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2023
6. December  Meget vinøs i duften, og lidt cider agtig.
Masser af friske grønne æbler.
Kraftig i smagen så alkoholprocenten er høj.
Jeg syntes også der er lidt tørv i den. Meget tyktflydende.
En lille smule honning og lyng i duften der får mig til at tænke at det her kunne være en Cask Strength Highland Park  Alder 13yo ABV 56% Destilleri : Highland Park 

Rating 83/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35739 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2023
6. december (er en smule forkølet, suk)

Dagens dram starter lidt af våd pap, karamel bolsjer med et twist af lime (Gajol juleshot - findes den?)
Virker ungt, men samtidig at der er brugt et forholdsvis aktivt fad. Kort og spids i smagen.
Smager af en blanding mellem bourbon og skotsk. Ved ikke helt hvad den vil.
Kunne det være noget grain whisky involveret?

Gætter på en blend på 58% 8 år

80 point (har gemt lidt grundet den halv tilstoppet næse)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35740 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
06.12.2023
Brændt brød, sprittet, krads, dufter godt men lidt endimensionel og ligefrem på smag/finnish, den får lige en smule vand og noget tid i glasset….. bolcher, eukalyptus, agave, HP, ufærdig, 59%, 83p, 14y

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35741 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
Steffen, det er da den samme dram vi har smagt!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35742 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2023
6/12
Næse en anelse tør gammel røg, lidt behagelig oldschool sødme
Smag paw, noget mere røg end næsen antyder, der røg i hvert fald en håndfuld år af alders gættet der
finish, kommer meget i bølger, men bliver ved ret længe, så den er nok mere end 5 år. 
Der er et eller andet ved den her der driver gæk med mig. Jeg ved ikke hvad det er. 

Gæt
Lagavulin
16 år
52%
86 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35743 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2023
Efter mit vildskud i går er det godt, at jeg i dag er sikker i min sag. 
Niels har ramt alk.styrken og Steffen er inde på noget vinøst. Dagens dram er bare 3 år gammel og er lokal - Ardor Peated fra Nyborg Destilleri.   

  

Attachment IMG_6098.jpeg not found

Attachment IMG_6099.jpeg not found

Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 3 weeks ago #35744 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Julekalender 2023
I er dygtige. Jeg genkender rigtig mange af jeres smagsnoter. Bl.a. dem her:

Dennis: Ung (river lidt i næsen, maling og terpentin) + citrus
Steffen: Grønne æbler. Tyktflydende.
Niels: Aktivt fad. Blanding ml. bourbon og skotsk.
Lading: Brændt brød. Ligefrem på smag/finish.
Peter: ...et eller andet ved den her der driver gæk med mig.

Kommentarer:

...til Niels: STR fadene er af American White Oak, og give af natur en meget høj ekstraktion, hvilket nøjagtigt matcher begge dine observationer "Aktivt fad. Blanding ml. bourbon og skotsk.", fordi der er så høj fadindflydelse netop fra STR fadet. Og godt ramt med styrken! Du skriver også: "Kunne der være noget grain indvolveret?", og det er der ikke. Det er ren malt, fra Castle Maltings in Belgien (35ppm, vha. skotsk tørv.), men new makens styrke er efter endt destillation landet på ~80-83% abv., hvilket jo giver en lettere whisky.

...til Lading: Hvad oplevede du at vandet gjorde for den? (På godt og ondt)

...til Peter: Kan godt forstå at den drillede.

Det er en whisky, som jeg selv er stolt af. Især at den har så meget at byde på efter blot tre år. Jeg takker for jeres ord, som jeg i høj grad glædes over, og jeg anerkender samtidig at det blot er en tre år gammel whisky - ikke andet - men dog en god en af slagsen.

Fortsat god jul! Og tak for sidst.

Kim

--
Kim M.
The following user(s) said Thank You: Peteys

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35745 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2023
Tak for info og kommentarer, Kim!

7. dec.
Duft: Stærk og olieret. Malt og tydelig citrus. Behageligt blomstrende eng. Græs og lidt æble.
Smag: Maltsødme, citrus, altheabolcher og nyslået græs. En varmende dram, der vinder med tid i glasset, for alkoholen er tydelig og tørrer munden ud. Abrikos får jeg også.

Først tænker jeg Linkwood eller Longmorn fra bourbonfad. Så falder tankerne på Glen Moray og Glen Elgin. Jeg tilsætter vand, og så bliver whiskyen endnu mere olieret og frugtig.

Mit bud: Glen Moray, 11 år, 62%
87/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35746 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2023
7 dec.

N. River lidt i næsen, dufter af noget velkendt, uden dog helt at kunne genkende det, tørve mose uden røg, svage toner af noget knæk af en eller anden art, efter lige at have nippet til den finder jeg endnu tydeligere noget gummi på duften.

S. Salte gummi noter, sprittet, tørv, ikke lige mig, kunne måske være en bunna men gætter på noget fra Springbank

12år
53%
84/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35747 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2023
  1. December 
 Duften er lidt "ikke-whisky" agtig. Det vil sig den dufter af en eller anden slags spiritus som ikke er whisky. Der mangler for det første lidt sødme. Smagen er mere whiskyagtig, og det første jeg fornemmer er lidt prut. Umiddelbart ikke en whisky der får mig op at ringe. Prutten fortager sig og der dukker lidt bitterhed og træ op og endeligt godt. Lidt frugt. Whiskyen er godt fyldig. Slutningen er klart bedre end begyndelsen. Til aller sidst kommer der lidt kanel  ABV: 55% Alder: 15yo Destilleri: Pittyvaich Rating 80/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35748 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2023
7/12
Næse fed røg, whisky der har ligget på fad i en del år
Smag, øv, det var så ikke Ardbeg fra 70'erne alligevel. men helt skidt er det ikke. der er lidt ung røg over smagen
Finish, minder mig om en 8 årig Caol Ila, uden jeg kan sætte egentlige noter på

Gæt
Caol Ila 8 år
55% 
83 point
 

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35749 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
07.12.2023
2-0 på stadion :-) og lidt sent på den….
Lækker næse, stærk, chokolade med blødt hvidt fyld, lidt alder, træ, kalenderens hidtil bedste dram, 58%, 88p, Der ligger noget gammelt rigtigt lækkert helt bagerst men det overdøves lidt af noget kapow, nu om dage er der jo langt mellem RM men lidt i den stil, de to ting går lidt i hver som retning, 18y springer ib

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago - 4 months 2 weeks ago #35750 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2023
2-0 er også værd at vente på :-)

Dagens whisky er en:

Highland Park fra Whiskybroker
Bottled for Skt Klemens Malt
16 år 17.09.2002 - 09.05.2019

2 Sherry Casks, 84 flasker
58.3 %

Attachment 20230922_175718.jpg not found


Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 4 months 2 weeks ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago - 4 months 2 weeks ago #35751 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2023
  1. December 
Duften siger sherry. Sådan lidt af den moderne type. Den er meget sød, smager næsten som noget der er hældt sherry i. Rosiner. Ikke så meget træ, her er det fraværet af en typisk sherry note der en karakteristika.
Finish er knap så som førsteindtrykket. Det er svært at gætte destilleriet, smager sådan lidt som mange andre gode sherryfadlagrede whiskyer.
Ikke skyggen af svovl. Det er fedt.  
ABV 53% 
Alder 15yo 
Destilleri: Terningkastet faldt på Glen Keith  
Rating 86/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 4 months 2 weeks ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35752 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2023
8. dec.

Duft: Appelsin, smørkage og strejf af anis. Citronolie. Mahogny. Marcipan. Fadet vil også danse med og byder muskatnød op til en jule-svingom.
Smag: Blandede nødder og poleret træ - poleret med brun farin. Toastede noter og igen noget orangefrugt som appelsin eller mandarin. Sherryfadet giver en tør finish. Finder så pludselig også søde PX-noter...
En meget ren whisky, der er virkelig lækker!
Jeg har fem destillerier på min shortliste og vælger:

Macallan, 17 år, 56%
90/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35753 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2023
8 dec

N. Svesker, brun sukker, blommer, træ, ny slået græs, dufter af lidt år på tønden, meget lækker duft, dufter af at samplet er for lille, lakrids, jeg tror den snyder mig lidt den her

S. Smagen er udemærket, hengemt, lak, træ, en tør sødme, jeg tror den har noget alder og smager ikke som noget man kan købe længere, urøget men krydret lidt som tørv, min første indskydelse var glendronach, men jeg er helt blank, jeg ved ikke hvad det er men det smager af mere

21år
52%
92/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35754 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2023
8/12
næse, lidt tynd, ikke så meget at komme efter, lid maltet ingen offnoter, men heller ikke så mange noter i det hele taget. med tiden vågner den dog 
Smag/finish, så er der mere gang i den. Det er ikke helt ringe. jeg får lidt nogen noter a la Glenmorangie, så lidt anis og en belægning/eftersmag i munden af noget jeg har smagt før men ikke kan huske hvad er (typisk)

Jeg kan egentligt godt lide den her, men udover at den sikkert er skotsk og uden røg, så er jeg lidt blank.

Det ku være en urøget Bunna, eller noget Balblair synte der måske er lidt kyst over den. 
Vi siger Bunna

85 point
15 år
50%

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35755 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2023
8. december

Ved første indtryk, virker det som et forholdsvis nyt fad. Rørsukker, våd træ, tobaksblade. Enten er det et hyper aktivt fad eller også er det et godt sherry fad.
Henkogt jordbær og hindbær, masser af sukker og der er alkohol til at give det umpf.

Jeg er meget godt tilfreds med denne dram.

18 års Arran på 58%
89 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35756 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
08.12.2023
hazelburn 13y OB
oloroso cask 50,3%

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35757 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2023
09.12.2023
Bourbon, klassiske bourbon noter, sødme, kokus, vanilie, banan, træ, jeg er ikke den helt store bourbon-boy men denne passer mig godt her i bilen, december er en travl måned så tiden skal udnyttes bedst muligt, dvs konen kører og jeg smager julekalender, den smager rigtigt godt og virker afbalanceret, hen af 87 måske 88p hvilket er møj højt i min bourbon bog, ikke så høj procent, måske de 50% skyder på FR som så ofte før når jeg er på dybt bourbon vand.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35758 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2023
9 dec.

N. Kokos, sprittet, grain, kirsebær, brun farin, skumfiduser, træ, dufter bedre og bedre jo flere gange jeg dufter til den, den har et eller andet jeg ikke dufter så tit i whisky, tror ikke den har så høj alder.

S. Smagen er en anden oplevelse, rå parfumeret og lidt sød, tror stadig den er ret ung, jeg er noget i tvivl om hvad det kunne være, måske noget Irsk, men der kommer et vildt gæt på Milk and Honey, som nok er skudt helt forbi.

4år
58%
83/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35759 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2023
9. dec.

Duft: Frisk eg og savsmuld. Parfumeret. Lidt nysprit og fyrretræ samt masser af vanilje.
Smag: Virgin oak. Eg, vanilje og majs. Det må være bourbon! Hverken dyb eller kompleks men ligefrem og klar i sin stil. Har ingen idé om destilleri.

Bourbon, 3 år, 47%
77/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #35760 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2023
9. December 
 Lidt mild i sit udtryk, sådan henad noget godt og nedvandet cognac. Super drikkevenlig. Der er også lidt old school over , men det er nok fordi mange old school whiskyer var vandet ned. Der er lidt grain noter i den, så det kunne være en grain fra noget andet en ex-bourbon.  
 ABV 44% 
 Alder 20yo 
 Destilleri : Grain på et ex-cognac fad 
 Rating 87/100  

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.610 seconds